PF1 - Velká cena října


Zpět
PF1 - Velká cena října

Poslední měsíc byl ve světě automobilismu nesmírně plodný, ač tomu současná situace není úplně nakloněna. Nejzajímavější novinky přicházejí ze světa hyperaut, začneme tedy od největšího trháku…

Nové Bugatti!

Roku 2016 představilo Bugatti dosavadní vrchol svého inženýrství – Chiron. Od té doby z továrny v Molsheimu vyrážela jedna verze za druhou, vždy s o něco vyšší cenovkou. Chiron sport, Chiron Pur Sport, Chiron Super Sport 300+, Centodieci a tak dále. Letos se ale Bugatti vytasilo se zcela novým autem a opět dokazuje, že stále umí překvapit. Od bezprecedentního výkonu, obaleného v bublině luxusu, se přesouváme na trať. Nový model – Bugatti Bolide je okruhovou bestií té nejvyšší ligy. Zatím je ve fázi testování, avšak podle simulací je odhadovaná doba pro zvládnutí kola na Nürburgringu 5:23.1. – tím by se dostalo na druhé místo za Porsche 919 Hybrid, a to s rozdílem pouhých 4 vteřin. Tato čísla jsou pozoruhodná, neboť na rozdíl od zmiňovaného Porsche a od současného držitele druhé pozice Volkswagenu ID.R, je Bugatti poháněno pouze spalovacím motorem, kdežto jeho protivníci spoléhají na raketové zrychlení dodávané elektrickým pohonem. Bolide oproti svým starším sourozencům výrazně zhubnul. I s šestnáctiválcovým motorem do W váží pouhých 1240 kilogramů. Je tedy o 750 kilo lehčí než Chiron. Mezi další zajímavá čísla patří také zrychlení, z nuly na sto se dostane za magické 2,17 vteřiny! Podle Bugatti se zvládne za 33,62 vteřiny rozjet až na 500 km/h a opět zpomalit na nulu. Winkelmann a jeho tým už v minulosti dokázali, že umí posunout hranice možností toho, co auto dokáže, a není důvod se domnívat, že tentokrát tomu bude jinak.


Nový rekord?

U vysokých čísel ještě chvíli zůstaneme - 20. října byl překonán dosavadní rekord, když se model Tuatara od americké značky SSC prohnal poblíž Las Vegas rychlostí 508,73 km/h. Tím by o téměř 20 km/h předehnal dosavadního držitele titulu nejrychlejší produkční auto světa, Chiron Super Sport 300+. Má to ale pořádný háček. Při pokusu o rekord neproběhlo nezávislé měření, a jediným důkazem tak zůstává video a údaje z telemetrie. Dané záběry ale vzbudily velkou kontroverzi. Youtuber, který vystupuje pod přezdívkou Shmee150, totiž vypustil do světa své vlastní video, kde poukazuje na podezřelé nesrovnalosti. Pomocí několika bodů, které auto ve videu míjí, spočítal, že auto dosáhlo zhruba 450 km/h, což je sice úctyhodné, ale do rekordu to má opravdu daleko. Dále podložil tuto teorii pomocí výpočtu, který pracuje se vzdáleností středových čar na silnici a přinesl obdobný výsledek. Na stejné silnici vzniklo i podobné video s Koeniseggem Agera RS, které lze s jízdou SSC Tuatara porovnat. I z něj vyplývá, že auto nemohlo dosáhnout udávané rychlosti. Jerod Shelby, zakladatel společnosti, k celé věci vydal krátké vyjádření, v němž prohlásil, že test se zopakuje pod dohledem odborníků a pozval Shmeeho a několik dalších internetových tvůrců, aby se akce zúčastnili. Nezbývá tedy než čekat, až pravda vyjde najevo.